Ders Çalışırken Odaklanmanızı Artırmaya Yardımcı Olacak Yöntemler

İdeal olarak, her koşulda önceliklerinize odaklanmanız mümkün. Konsantrasyon sınırlı bir kaynaktır ve etrafta dikkat dağıtıcı şeyler oldukça fazladır; uygulamalar, bildirimler, başıboş düşünceler veya yönetilmesi gereken öngörülemeyen durumlar….

Ders çalışırken odaklanmak zamanla alışkanlık haline gelir. 


Odak süremi nasıl arttırabilirim?

1. Beyninizi daha iyi tanıyın

Herkes için geçerli olan bir gözden geçirme programı veya konsantrasyon yöntemi yoktur. Odaklanmanın anahtarı önce içinizdedir. Ayrıca, odaklanma söz konusu olduğunda hepimiz farklıyız.

Bazı öğrenciler sabahları, bazıları ise akşamları, bazıları evde, bazıları dışarıda daha odaklıdır. Ne zaman ve nereye odaklanacağınızı belirlemek için kendinizi gözlemleyin ve inceleme oturumlarınızı buna göre planlayın.

2. Bölerek çalışma tekniğini benimseyin

Daha önce de belirtildiği gibi, odak sınırlı bir kaynaktır. İyi niyetinize rağmen, sonsuza kadar aynı şeye odaklanamazsınız. Beyniniz uyaranlara ihtiyaç duyacak şekildedir. Bir şekilde onu yoluna koyması için kaldırmalısınız. Çalışmanızı alt görevlere, bir konuyu bölümlere ve bir bölümü alt bölümlere ayırmanızı tavsiye ederiz. Bu sayede kısa seanslar halinde çalışabilir, sık sık ara vererek zihninizi boşaltabilir ve kendinizi canlandırabilirsiniz

3. Ortamı değiştirin

Bazen çok basit şeyler odaklanmanıza yardımcı olabilir. Çevrenizi değiştirmek bu yönde yardımcı olabilir. Hala evde masanızda çalışıyorsanız, bir kafede veya kütüphanede ders çalışmak için dışarı çıkın.

Ayrıca masanızı hareket ettirerek veya kitaplarınızı ve kağıtlarınızı yeniden düzenleyerek her zamanki ortamınızı yeniden düzenleyebilirsiniz. Bu küçük ince ayarlar beyninizi güçlendirebilir ve odağınızı artırmanıza yardımcı olabilir

4. Eğlenirken ders çalışın

Dikkat dağıtıcı şeyler bu kadar çekiciyse, bunun nedeni beynimizin eğlenmeyi sevmesidir. Eğlenirken ders çalışmak odaklanmanın en etkili yoludur.

Bunun için size çeşitli teknikler sunulmaktadır. Belirli kavramları ezberlemenize yardımcı olacak resimli Flash Kartlar oluşturabilir, ezberlemenizi kolay olacak kişisel bir hikâye biçiminde tarihin bir bölümünü yeniden keşfedebilir, zihin haritalarını oluşturabilirsiniz.

5. Stresle savaşın

Odaklanmayı en çok etkileyen şeylerden biri strestir. Stres küçük dozlarda faydalı olabilir, ancak sizi felç etmesine izin vermeyin. Motivasyonunuzu düşüren ve dikkatimizi dağıtan “kötü stres “ten bahsediyoruz.

Stres belirtilerini çok erken fark etmeyi ve revizyonlar sırasında iyi durumda kalmak için önleyici tedbirler almayı bilmelisiniz.

6. Sağlıklı bir yaşam tarzı benimseyin

Konsantrasyon seviyeniz aynı zamanda sağlık durumunuzun bir göstergesidir. Uykusuz veya yorgunsanız, konsantrasyon seviyenizi doğrudan etkiler. Sağlıklı bir yaşam tarzı benimseyin ve odaklanmak için gerekli dinlenmeyi ayarlayın.


Odaklanmayı sağlayan şeyler?

Odaklanmayı sağlayan şeyler

Yapmamız gereken işlere daha iyi odaklanmak için besinlerden destek alabilirsiniz. Beslenme ayrıca konsantrasyonu ve hafızayı uyarmada temel bir rol oynar. Sindirim için çok çaba gerektiren ve bu nedenle uyuşukluğa neden olan, çok yağlı, yüksek kalorili yiyeceklerden kaçının. Atıştırmalıklar enerjiyi yeniden doldurmak için faydalıdır, ancak sinir sistemi beyne, hafızaya ve konsantrasyona yardımcı olabilecek düzenli ve dengeli bir diyetle sürekli beslenmelidir. Elbette sağlık için temel bir unsur olan proteinlerin önemini unutmamalıyız.

1)Sabah kahvaltısı odaklanmayı kaybetmek ve uykuyu kolaylaştırmak için yapılan en yaygın hata kesinlikle sabahları kahvaltı yapmamaktır. Okulun zorluklarıyla yüzleşmek için gereken enerjiyi doldurmak için ekmek ve reçel, süt veya yoğurt veya süt ve yoğurdu tüketmek gerekir.

2)Kuru meyve, balık gibi badem, Antep fıstığı ve ceviz gibi kuruyemişler de beynin en iyi şekilde çalışmasına yardımcı olan yüksek düzeyde esansiyel yağ asitleri içerir. Ceviz ayrıca beyne oksijen sağlayan ve zihinsel uyanıklığı ve bilgi depolama yeteneğini artıran iyi miktarda demir içerir. Bu ürünler mükemmel sağlıklı ve enerjik bir atıştırmalıktır.

3) Tam tahıllar, beyaz ekmek ve makarna gibi çok fazla rafine karbonhidrat yemek öğrencinin düşmanı olan uyuşukluğa ve zihinsel tembelliğe yol açabilir. Bu nedenle, tam tahılları seçmek, hafızayı geliştirmek için tam tersi bir etkiye sahip olabilir.

4)Bitkisel besinler ve antioksidanlar içerirler. Sebzeler ayrıca mineraller, vitaminler ve antioksidanlar açısından da zengindir. Özellikle turpgillerden sebzeler (brokoli, lahana vs.) hafızanın müttefiki olarak kabul edilir. Bunun nedeni, zihinsel yaşlanmayı önleyen ve beynimizin hafıza potansiyelinin gelişimini destekleyen yüksek miktarda folik asit içermeleridir

6)Bitter çikolata, vücudumuz üzerinde sayısız faydalı etkiye sahiptir ve öğrenme becerilerini geliştirmeye yardımcı olabilir. Çikolata, yoğun bir çalışma seansına devam etmek için doğru desteği veren ruh hali seviyesinde hareket eder.

7)Fasulye, nohut ve mercimek, beyni besleyen önemli miktarda protein ve folik asit içerir ve bilgilerin hatırlanmasına yardımcı olur ve sizi ağırlaştırmadan daha hızlı çalışmanızı sağlar.


Bir insan neden odaklanamaz?

Odaklanma ve konsantre olma yeteneğimiz, iyi çalıştığında harika şeyler başarmamızı sağlar. Dikkati dağıtan şeyler, odağımızı kaybetmemizin ana nedenidir. Odaklanmayı engelleyen faktörleri de şöyle açıklayabiliriz.

1)Kötü beslenme

Kilo verme diyetlerinin odaklanma ve konsantrasyon için kötü olduğu bilinmektedir. Düşük yağlı diyetler, beynin belirli temel yağ asitlerine ihtiyacı olduğu için odağı bozabilir.

2)Açlık 

Birçok çalışma açlığın okul çağındaki çocuklar ve genç yetişkinler üzerindeki olumsuz etkilerini göstermektedir. Açlık doğrudan düşük kan şekerine bağlıdır ve bu da hızla yorgunluğa ve düşük enerji seviyelerine yol açar ve bunların tümü odaklanma yeteneğinizi alt üst eder.

3)Dehidrasyon

Odak kaybı, yeterince su içmemenin kesin bir yan etkisidir ve çalışmalar bunu kanıtlamaktadır. Dehidrasyon ayrıca, baş ağrısı semptomları, yorgunluk ve düşük ruh hali gibi odağı azaltan diğer semptomlara da yol açabilir

4)Uykusuzluk

Bu çok büyük bir sorun çünkü yeterince uyumazsanız, sadece bir gece bile olsa düşünce süreçleriniz yavaşlayabilir ve esnersiniz. Normalden daha az uyanık olursunuz ve konsantre olma yeteneğiniz zarar görür.


Dikkat eksikliği için ne yapılmalı?

Dikkat eksikliğinizden önerilerimize uyarak kurtulabilirsiniz.  

  • 1)Diyetinizi sağlıklı yiyecekler yemeye kaydırdığınızda katlanarak odaklanma yeteneğinizi geliştirebilirsiniz.
  • 2)Gün boyunca sisteminizde yeterli su bulunması, iyi bir odaklanma sağlamaya yardımcı olmak için atabileceğiniz en temel adımlardan biridir. Susuzluk, sıvı durumunun en iyi ölçüsü değildir, bu nedenle odaklanma eksikliği dehidrasyonun önemli bir erken göstergesi olabilir.
  • 3)Doğru ortam çevrenizi gerektiği gibi seçip uyarlayarak kendinizi iyi bir odaklanmaya hazırlamanız önemlidir.
  • Konsantre olmak için evinizdeki en iyi yeri bulun veya tarzınıza daha uygunsa kütüphaneye veya kafeye gidin.

Odaklanma Egzersizi Nasıl Yapılır?

Konsantrasyonun işleyişi karmaşıktır ama geliştirilebilir. Bunu geliştirmek için evde düzenli olarak yapmanız gereken 3 egzersiz öneriyoruz.

  • Sırtınız dik, omuzlarınız gevşek, elleriniz uyluklarınızda olacak şekilde bir sandalyeye oturun ve gözlerinizi kapatın. Sandalye ile vücudunuzun destek noktalarının farkına varın ve nefesinizi gözlemleyin. Yavaş yavaş sakinleşecek ve vücudunuz rahatlayacaktır.
  • Şimdi aklınıza ilk gelen sıradan bir nesneyi (bir çakıl taşı, tüy, kalem…) düşünün. Bu nesneye odaklanın; rengi, dokusu, yansımaları, parlaklığı, ana hatlarının ayrıntıları…
  • Şimdi bu nesneyi zihninizde çeviri; her açıdan gözlemleyin. Dikkatinizi ayrıntılara odaklayın, özelliklerini keşfedin, konsantre olma yeteneğinizin farkına varın. Sonra nesnenin uzaklaşmasına izin verin ve bu sefer vücudunuza konsantre olun, bacaklarınızı hareket ettirin, daha fazla nefes alın, gerin, gözlerinizi açın, egzersiz bitti!